Regulament pentru laboratorul de Tehnici Web (in cadrul cursului tinut de doamna Chirita) si explicatii despre site
Atentie! acest regulament nu este valabil pentru seria Mate Info, si seria 15!
Atentie! Rog toti studentii sa citeasca acest regulament si sa imi comunice eventuale nelamuriri/intrebari (daca e nevoie sa fac vreo modificare sau clarificare) pana la data . Comunicarea se va face neaparat in scris, fie scriind direct prin mail/facebook fie prin seful de grupa care va transmite parerile colegilor. Site-ul va fi actualizat la inceputul saptamanii urmatoare . Dupa data de 11.10.2020, daca nu si-a exprimat nimeni neclaritatile se va presupune ca studentii au citit si inteles regulamentul si cunosc si le este clar care este modul de punctare si care sunt deadline-urile.
Desfasurarea orelor
- Va exista un interval foarte scurt de predare (si/sau recapitulare) in care se vor reaminti elementele discutate la curs.
- Predarea va fi adesea acompaniata de explicarea unor exemple si rezolvarea (colectiva) a unor exercitii de laborator. Aceste exercitii sunt de obicei simple (de introducere in materie) si au punctaj simbolic (rezolvarea fiind discutata in clasa).
- In unele laboratoare, va exista un interval de timp pentru munca individuala (studentul lucrează singur la exerciții). Munca individuală se poate desfășura si inainte de predare (daca se refera la elemente discutate in laboratorul anterior) dar si dupa predare (daca reprezinta exercitii din ceea ce tocmai s-a predat).
Comunicare. Interactiunea cu studentii
- Pentru intrebari din teorie si teme va rog sa imi scrieti mail, sau imi puteti trimite mesaj pe facebook, ma puteti suna sau puteti propune voi un alt mediu de comunicare. Sincer, eu prefer pe facebook fiindca pot discuta mai usor (in timp real) cu studentul. Pe prima pagina sunt toate datele de contact.
- Uneori s-ar putea sa va raspund cu o intarziere de pana la 72 de ore (3 zile) daca vin multe mesaje in acelasi timp sau am o zi foarte ocupata. Daca nu primiti raspuns in 72 de ore, inseamna ca nu am primit mesajul sau din anumite motive nu l-am vazut, deci va rog sa retrimiteti mesajul (eventual prin alta cale de comunicare)
- Daca la o tema observati ca stati prea mult inseamna ca nu ati inteles ceva in timpul orei si e momentul sa trimiteti o intrebare. In general daca nu intelegeti ceva sau nu stiti sa faceti vreo tema nu ezitati sa imi spuneti, ca sa va pot ajuta.
Grup facebook
- Il vom folosi pentru anunturi rapide, dar, in special, pentru intrebari.
- In cazul in care cineva nu are Facebook, il rog mult sa ma anunte. Strict in acest caz, anunturile de pe grup vor fi puse si pe site pentru cei care nu au facebook
- Prin prezentul regulament studentul este instiintat ca va fi o activitate ridicata pe grup si va primi multe notificari. Studentul poate alege sa dezactiveze notificarile insa e in interesul sau sa verifice periodic grupul (sau site-ul) pentru noutati.
- Anunturile de pe grup/site au caracter oficial si nu sunt neaparat repetate si in timpul orei
Mod general de punctare
- Nota de laborator reprezinta 6p din nota finala (de 10p), restul de 4p fiind luate din examen
- Nota de laborator se calculeaza astfel (din 4p):
- 3p proiect (din care: 1p HTML+CSS stilizare si infrumusetare+CSS layout responsive; 1p aplicatia JavaScript client side; 1p Node.js)
- 1p activitate (exercitii de munca individuala, teme, raspunsuri la laborator, eventuale quizuri, bonusuri, aducerea in discutie a unor teme interesante legate de domeniul predat)
- Pentru a putea intra in examen, trebuie sa aveti in proiect minim 2p acumulate.
Detalii punctaj - exercitii in laborator si teme
- Exercitiile de pe site sunt de urmatoarele feluri:
- Exercitiile de laborator sunt cele pe care le facem in timpul orei impreuna la tabla. Exercitiile de laborator sunt cele folosite pentru predare. Ele se puncteaza doar daca a fost prezent studentul la laboratorul in care acestea au fost facute si le-a uploadat
in cadrul saptamanii in care s-a desfasurat laboratorulpana in deadline-ul laboratorului. Nu este obligatoriu ca toate exercitiile de laborator sa fie parcurse in timpul predarii. Uneori pot fi sarite fie pentru ca au inteles deja studentii acel concept, fie din lipsa de timp (ajungand astfel sa fie lasate ca tema). Nu toate laboratoarele au exercitii de acest gen (pentru unele fiind doar munca individuala). - Exercitiile de munca individuala sunt cele mai importante (temele propriu-zise). Sunt exercitiile recomandate pentru a invata lucrurile esentiale din materie si pentru a fi bine pregatiti pentru examen. Acestea sunt exercitii pe care le rezolva studentul singur dupa ce am finalizat predarea. Aceste exercitii pot primi un bonus pana la jumatate din punctaj, daca sunt facute in clasa (e vorba de un bonus de timp). Ele pot fi terminate si acasa (sub forma de tema, dar avand punctaj normal). In mod voit in lista de exercitii de munca individuala sunt mai multe exercitii decat poate un student sa rezolve in timpul alocat. Astfel exercitiile sunt intr-un fel la alegere si, in plus, cineva care lucreaza mai repede are sansa sa acumuleze un punctaj mai mare, avand in continuare ce lucra. Daca un sudent lucreaza suficient in clasa, nu mai este nevoit sa isi completeze punctajul cu exercitii-tema.
- Exercitiile de laborator sunt cele pe care le facem in timpul orei impreuna la tabla. Exercitiile de laborator sunt cele folosite pentru predare. Ele se puncteaza doar daca a fost prezent studentul la laboratorul in care acestea au fost facute si le-a uploadat
- Exercitiile de fixare a cunostintelor si aprofundare (cele de la finalul laboratoarelor) sunt exercitii alternative (optionale) din care studentul poate sa aleaga daca vrea sa aprofundeze sau daca vrea pur si simplu sa adune niste puncte in plus. De asemenea, pentru cineva care a fost absent la un laboratoar reprezinta o metoda usoara de a-si completa punctajul. Tot in acest set exista uneori si exercitii foarte simple si cu punctaj simbolic, care sunt aproape un fel de "definitie interactiva" prin care studentul poate intelege mai bine ce s-a predat, daca a lipsit de la ora sau daca a ramas cu ceva neclar dupa laborator. Uneori voi recomanda exercitii din acest set studentilor care nu au inteles foarte bine anumite parti de materie.
- Exercitii bonus date in cazuri speciale si avand, de obicei, un punctaj destul de mare fata de alte exercitii
- Atentie! Se puncteaza doar exercitiile uploadate pe site (nu se iau in considerare teme trimise pe mail, facebook etc). Cand e nevoie sa uploadati mai multe fisiere va rog sa le uploadati separat (deci nu in arhiva - decat daca se cere explicit in exercitiu acest lucru). Ca sa uploadati usor mai multe fisiere, le puteti selecta cu ctrl+click in fereastra de upload. Numele fisierelor nu este important (nu trebuie sa fie de exemplu identificatorul exercitiului) decat daca se cere un nume in mod explicit in enunt.
- Studentul ar trebui sa urmareasca sa ia aproximativ 0.1p de activitate in fiecare saptamana.
- In cazul anumitor exercitii se va cere prezentare, pentru a fi punctate. Nu e obligatoriu ca toti studentii sa aiba de prezentat aceleasi teme (pot fi alese exercitii aleatoare spre a fi prezentate). Eventualele prezentari de teme se vor face in timp ce se realizeaza munca individuala. Daca studentul se incurca la prezentare si da semne ca nu prea stie ce contine rezolvarea, exercitiul nu va fi considerat prezentat si nu va fi punctat.
- Observati ca pentru teme exista un deadline setat pentru fiecare laborator. Din momentul in care deadline-ul a expirat, timp de 2 saptamani, procentajul de punctaj alocat exercitiilor va scadea treptat (liniar) de la 100% pana va ajunge la 50% (dupa trecerea celor 2 saptamani). Nu vor fi penalizari mai mari de jumatate din punctaj (exemplu, un student merita 80 de puncte dintr-un exercitiu. Daca penalizarea a ajuns la 25% in momentul uploadului, va primi doar 60 de puncte din 80). In cazul penalizarilor, nu conteaza ziua in care prezentati tema ci doar ziua si ora upload-ului pe site.
- Amanarea unui deadline se face doar in conditii speciale (de exemplu nu se face scoala din cauza unor conditii externe si atunci ora nu a fost predata la vreme).
- Sfat. Este bine la inceput sa incercati sa lucrati si sa acumulati un pic mai mult decat punctajul indicat pentru fiecare laborator avand astfel o rezerva de puncte pentru cazul in care intr-o saptamana va simtiti rau si nu reusiti sa lucrati munca individuala, sau lipsiti de la ora, sau nu reusiti sa faceti suficient la proiect.
Detalii - Proiect
Proiectul se va realiza in doua etape: etapa de HTML+CSS si etapa de JavaScript.
- Partea de HTML si CSS valoreaza 1p. Realizarea se va face pe etape. Prezentarea efectiva pe etape (incepand din saptamana 3) e optionala, insa se vor da niste bonusuri in valoare de 0.05 daca proiectul se prezinta pe etape (total de 0.15 pentru cele 3 etape de prezentare optionala). Incepand cu saptamana 7, proiectele se vor depuncta cu 0.1 pentru fiecare saptamana de intarziere (deci saptamana 7 inseamna depunctare de 0.1, saptamana 8 - 0.2,... etc). Prezentarea pe etape este utila si pentru ca putem identfica din timp eventualele buguri/lipsuri ale proiectului.
- Saptamana 2. Pana la sfarsitul celei de-a doua saptamani din semestru, studentul va alege o tema de proiect pe care o va descrie sumar. Tema va fi trimisa exclusiv prin e-mail (se va preciza numele, prenumele si grupa, iar subiectul mesajului va fi Tema proiect web) pana in duminica din saptamana 2 (ora 23:59:59). Studentul trebuie sa primeasca o confirmare. Daca aceasta confirmare nu a venit in decursul timpului de asteptare declarat oficial in sectiunea comunicare, inseamna ca din diverse motive nu am vazut mailul, asadar, ii rog pe cei aflati in aceasta situatie sa imi trimita SMS sau sa ma sune. Daca studentul nu a ales o tema in saptamana 2, i se va aloca una automat
- Saptamana 3. Prezentarea partii de HTML (fara CSS). Bonus pana la 0.05 in functie de cat s-a lucrat. Se va verifica sectionarea si structurarea corecta a paginilor si, de asemenea, folosirea corecta a tagurilor semantice.
- Saptamana 4. Prezentarea partii de HTML cu CSS-ul inceput. Bonus pana la 0.05 in functie de cat s-a lucrat. (se vor adauga culori, font, meniul derulant, alte stilizari minore, un inceput de layout).
- Saptamana 5. Prezentarea proiectului complet de HTML+CSS cu partea de layout responsive adaugata. Bonus pana la 0.05 in functie de cat s-a lucrat. In cazul in care studentul are intrebari sau buguri poate primi un feedback si sa corecteze proiectul, prezentand ce a modificat in saptamana 7. Daca proiectul e bun si studentul e multumit de nota (nu mai doreste sa corecteze/completeze) se finalizeaza nota chiar in saptamana 6.
- Saptamana 6. Ultima saptamana de prezentare fara penalizare. In aceasta saptamana nu se acorda vreun bonus pe prezentare, fiind deadline-ul final.
Modul de calculare al punctajului final pe partea de HTML+CSS este:
PunctajProiect= (NTaskuri - Penalizare) * Nota_prezentare/10unde NTaskuri e punctajul acumulat pe taskuri (generale + cele la alegere) + bonusuri. Penalizarea e cea data de saptamana prezentarii finale (oficiale). Nota de prezentare e cea data pe modul in care studentul explica ce a facut si raspunde la intrebari din proiect. Nota de prezentare e intre 0 si 10 (0 fiind pentru cazul in care sudentul nu reuseste sa prezinte nimic). Deci chiar daca un student are un proiect de 1p conform taskurilor rezolvate, dar nu stie sa explice nimic, punctajul va fi 0, iar daca stie sa explice doar jumatate va primi doar 1 * 5 / 10 = 0.5 pe proiect. - Partea de JavaScript valoreaza 1+1=2p. Va constitui o aplicatie care sa fie in tema site-ului (nu sunt doua proiecte ci unul singur de fapt, deci partea de JS trebuie sa o completeze pe cea de HTML+CSS). Tema de proiect se va alege de catre student pana in saptamana 7 sau ii va fi alocata o tema pana in saptamana 8. Chiar si in cazul alegerii temei de catre student, cerintele se vor discuta la laborator sau in mail si vor fi compuse partial de catre student si partial de catre mine. In cadrul discutiei despre proiect, imi rezerv dreptul de a modifica (partial) cerintele propuse de student in cazul in care acestea nu respecta obiectivele materiei, sau aplicatia rezultata ar semana foarte mult cu aplicatii existente. Dupa ce convenim asupra unor cerinte, tema va fi marcata in tabel drept stabila si cerintele nu se vor mai modifica. Eventual se vor stabili niste etape de prezentare si pentru proiectul de JS, in functie si de temele alese. Aplicatia client side are ca deadline saptamana 10 iar partea de Node saptamana 14.
Studentul trebuie sa declare de la inceput ce doreste sa faca in proiecte (sau i se aloca aleator o tema) - nu se va accepta prezentarea unui alt proiect fata de ce e trecut in tabel. Prezentarea finala a oricareia dintre cele doua parti ale proiectului se poate realiza numai daca cerintele eliminatorii sunt indeplinite.
Detalii - site
Explicatii pentru anumite optiuni din meniu- Proiect HTML+CSS. Contine sub-categoriile cu lista de teme, baremul si indicatii pentru realizarea proiectului.
- Laboratoare. Contine paginile cu teoria si exemplele pentru fiecare laborator. La finalul fiecarui laborator sunt cateva exercitii optionale (fie exercitii simple pe care le recomand eu studentilor care nu au inteles ceva din materie, fie exercitii de aprofundare, sau exercitii cu dificultate mai mare, pentru cei pasionati).
- M.I. Contine exercitiile recomandate pentru fiecare laborator. Din acest set de exercitii studentul va rezolva o parte in clasa, si ce ramane nefacut poate rezolva acasa, sub forma de tema. Exercitiile facute in clasa primesc un bonus de pana la jumatate din valoarea exercitiului (in functie de cat a rezolvat din ele studentul).
- Proiect JS. Contine sub-categoriile cu lista de teme de proiect si baremul.
- Anexe. Diverse resurse si informatii utile.
Bonusuri
Acestea vin cu un adaos mic de punctaj, si rolul lor e de incurajare si motivare. Totusi studentul nu ar trebui sa le considere ca mod principal de obtinere a notei. Comunicarea punctajului obtinut pe bonusuri se va face la finalul semestrului cand acestea se vor adauga la nota efectiva obtinuta de student.
Bonusurile se pot obtine astfel:
- Bonus de timp. Daca studentul uploadeaza tema corecta si completa in prima saptamana de dupa laboratorul de care tine tema, atunci primeste un bonus de 20% din punctajul exercitiului.
- Raspunzand la intrebari in tipul lectiei.. Studentul va fi notat cu un plusulet pe foaia de prezenta.
- Ajutand un coleg. Uneori cand timpul este scurt in laborator si nu pot trece in timp util pe la fiecare student sa vad ce probleme are din munca individuala, se pot oferi (atentie, numai cu acordul meu) studentii care au terminat un exercitiu dat sa ajute alti colegi la acel exercitiu, explicandu-le cum sa rezolve (fara sa dicteze efectiv rezolvarea!). Cei care ajuta astfel in ora vor primi un plusulet insa numai daca au explicat, cum am spus, fara sa dea rezolvarea si colegul ajutat stie sa explice ce a facut in exercitiu.
- Iesind la tabla pentru rezolvarea unui exercitiu.
- Bonusuri pe exercitii De exemplu, pot fi date unui student care a terminat primul un anume exercitiu. Se pot da pentru o rezolvare deosebita, sau foarte bine explicata. Astfel de bonusuri vor fi anuntate in clasa.
- Punand intrebari. Da, se poate si asta, dar numai in cazul in care sunt intrebari referitoare la materie dar care propun subiecte mai avansate sau oricum neprezentate in laborator. Practic punctez faptul ca studentii sunt interesati si vor sa invete mai mult. Si apreciez foarte mult astfel de intrebari
- Sugestii referitoare la laborator. in legatura cu continutul materiei. De exemplu cunoasteti un algoritm mai nou sau o tehnica mai avansata sau ultimul trend din productie care se refera la subiectul discutat in laborator, si povestiti un pic despre acel subiect in cadrul laboratorului. O astfel de contributie merita puncte.
- Semnalarea greselilor - daca observati prin teoria laboratorului, prin exercitii, sau chiar si pe tabla cand va scriu ceva (sunt si eu om, si pot gresi) diverse erori si le semnalati. Semnalarea greselii inseamna ca studentul respectiv a gandit si observat acea problema, deci are un merit stiintific. Apoi asta ma ajuta si pe mine sa nu am greseli de neatentie si sa nu ajung sa va transmit cumva o informatie eronata (oricum in cazul descoperirii unei greseli va voi anunta de acest lucru si de corectia facuta). In plus consider ca e un lucru bun sa va invatati sa spuneti cand vedeti ca este ceva in neregula (totusi evitand sa deveniti chiar vanatori de greseli).
- Raspunsuri pe forum sau grup de facebook. Bonusurile sunt date in cazul in care alti studenti dau raspunsuri corecte la intrebarile colegilor.
Feedback
In principiu as prefera sa discutam la laborator daca aveti nemultumiri sau sugestii. Daca insa cineva nu se simte confortabil sa discute la ora sau prin mail/facebook problemele, poate folosi formularul de feedback de pe prima pagina. Daca se doreste ca feedbackul sa fie anonim studentul il poate scrie cand nu este logat. Insa preferabil e sa stiu fiecare ce probleme are ca sa le putem discuta in detaliu si rezolva.
Copiat
- Temele copiate duc la anularea acestora si pentru cel care a copiat si pentru cel care a dat sa copieze. Nu conteaza daca exercitiul a fost prezentat sau nu. Daca sursele sunt prea asemanatoare sau identice, punctajul e 0. De asemenea, profesorul titular de curs va primi numele studentilor vinovati. Exista si posibilitatea ca studentilor care au copiat sa li se faca un referat (trimis catre decanat) pentru abatere minora.
- Copiatul in cadrul muncii individuale sau a proiectului duce la anularea acestora, atat pentru studentii care au copiat cat si pentru eventualii studenti care au lasat colegii sa copieze de la ei. Nu se pot recupera punctele pe astfel de elemente anulate.
- Nu se vor folosi resurse protejate prin copyright nici in proiect nici in teme. Nu se iau poze, texte, videoclipuri, niciun fel de informatie sau fisier, decat daca sursa acestora permite preluarea, caz in care sursa va fi trecuta la bibliografie in documentatia proiectului.
Altele
Prezenta in sine nu conteaza la nota. Totusi este util sa veniti la laborator si pentru ca veti intelege mai bine materia, si pentru ca la laborator puteti lua puncte pe exercitiile de laborator si pe activitate. Tineti cont de faptul ca aceasta materie are proprietatea ca fiecare laborator se bazeaza pe cele din urma. De exemplu, pentru a putea intelege teoria si rezolva exercitiile din laboratorul N, studentul trebuie sa fi inteles foarte bine materia din laboratoarele 1 pana la (N-1).
Materia e impartita in 14 laboratoare si pentru fiecare am un plan de lectie strict. Nu imi permit sa pierd un laborator fiindca nu pot recupera ora respeciva (sau mai bine zis, cele 2 ore) "predand mai repede" de exemplu. Astfel, pentru un laborator care pica intr-o zi libera se va stabili o zi si un interval orar de recuperare, pe cat posibil chiar in saptamana respeciva ca sa se alinieze si cu deadline-ul temelor.
Puteti veni la laboratorul altei grupe daca intr-o saptamana nu aveti cum sa ajungeti la grupa voastra, insa prioritate (la prezentari si explicatii) vor avea cei din grupa respectiva.