Tehnici Web

Despre realizarea proiectului


Proiectul este obligatoriu si consta in realizarea unui site web de la alegerea temei pana la publicarea site-ului pe net si inregistrarea la motoarele de cautare. Proiectul se va desfasura pe mai multe etape, conform regulamentului.

Cand realizati un site pentru cineva veti vorbi cu beneficiarul si ii veti pune toate intrebarile necesare pentru a indeplini cerintele acestei etape. Acum cand faceti site-ul doar ca proiect pentru facultate, de fapt voi sunteti si beneficiarul si designerulsi va trebui sa va asumati un dublu rol, cel al celui care vine cu cerinte (va imaginati ca aveti un webdesigner alaturi caruia ii cereti cate-n Luna si in stele, si in acelasi timp veti fi si webdesignerul care isi noteaza toate aceste cerinte, se mira si ofteaza).

Cum ne proiectam un website?

SEO

Cuvintele cheie reprezinta cuvintele care definesc continutul site-ului, care sunt cele mai relevante din punct de vedere descriptiv. Ele sunt utile atunci cand un utilizator foloseste un motor de cautare. El introduce anumite cuvinte cheie ca input pentru motorul de cautare iar acesta ii ofera o lista de pagini web sortate dupa relevanta acestora relativ la cuvintele cheie.

Asa cum se specifica in [1], nu incercati sa optimizati site-ul pentru cuvinte foarte populare, incercati restrictionari ale domeniului de cautare prin diverse sintagme, expresii (de exemplu, daca aveti un magazin de calculatoare situat in Iasi, optimizati pentru calculatoare si Iasi, nu doar pentru calculatoare - oricum, daca va ganditi din punctul de vedere al utilizatorului de cele mai multe ori acesta va specifica si locatia, deoarece nu ar vrea un magazin de calculatoare din Constanta daca el e din Iasi), de asemenea folositi nume de firma, de brand etc. Odata ce oamenii afla numele brandului si il cauta pe net, daca un nume e foarte original (nu mai e folosit si de alte firme etc.) practic pentru acel cuvant nu aveti competitori (De exemplu, un cuvant care nu exista dar poate fi nume de brand, ok, exemplul urmator nu e foarte inspirat dar e ca sa prindeti ideea: daca ati cauta pe google acum "catypisic" ati vedea ca numarul de rezultate e zero; ei bine un anume brand de mancare pentru pisici ar putea fi numit astfel si atunci ati fi siguri ca daca cineva a auzit acest nume pe undeva si cauta pe google atunci sigur va va gasi site-ul).
Prin urmare, cum ziceam, incercati sa gasiti cuvinte, expresii cat mai strans legate de ideea site-ului vostru, cat mai specializate, nu cuvinte/expresii generale. Nu veti putea invinge site-urile deja existente care apar pe prima pagina pentru cuvinte des folosite precum "calculatoare". Aceste site-uri pot fi greu detronate deoarece au mult continut, sunt mai vechi, au mai multe backlinks si multe alte avantaje. Cand va ganditi la optimizarea site-ului pentru motoarele de cautare trebuie sa va ganditi atat din perspectiva a ceea ce doreste utilizatorul sa caute, dar si din perspectiva site-urilor concurente existente. Prin site concurent ma refer la site cu continut similar. Daca aveti un site optimizat pentru un anume set de keywords pentru care e optimizat un alt site atunci "lupta" va fi intre site-ul vostru si acel site.

Dupa ce v-ati ales cuvintele/expresiile cheie e timpul sa va optimizati continutul efectiv al paginii. Asa cum scrie in [3] si [4], locatia cuvintelor/expresiilor cheie in cadrul textului e importanta, ar fi bine sa fie cat mai sus in text. De asemenea sa apara neaparat pe prima pagina a site-ului. Este bine sa le repetati in continut de mai multe ori (insa nu in mod excesiv). In cazul expresiilor acestea trebuie repetate ca atare (prin expresie ma refer la ceea ce ar scrie utilizatorul intre ghilimele), insa se intampla mai rar ca un utilizator sa foloseasca ghilimele in search string, deci tot pe cuvinte e cel mai bine sa va axati.

Densitatea cuvintelor cheie este inca un subiect de discutie si probabil va mai fi. Unii sunt de parere ca ar fi de 1- 3% [9], altii de 3-7% pentru primele 2-3 cuvinte cheie puternic semnificative si 1-2% pentru urmatoarele cuvintele cheie semnificative. [7] iar altii considera ca nu exista o densitate optima[10]. Oricum, incercati sa nu fortati nota, nu bombardati pagina cu cuvinte cheie, dar nici nu evitati folosirea lor. Alegeti o solutie de mijloc.
Keyword desity tool: http://www.seochat.com/seo-tools/keyword-density/
Despre densitatea cuvintelor cheie: http://en.wikipedia.org/wiki/Keyword_density

Mai jos aveti niste tool-uri pentru indicarea unor termeni relevanti pentru cuvantul cheie introdus (pentru a obtine astfel un set de cuvinte cheie): http://www.seocentro.com/tools/search-engines/keyword-suggestion.html
https://adwords.google.com/o/Targeting/Explorer?__c=1000000000&__u=1000000000&ideaRequestType=KEYWORD_IDEAS

Trebuie sa folositi cuvinte cheie in special in:

Linkurile

Linkurile trebuie sa aiba nume sugestive referitoare la pagina spre care indica si e bine chiar sa cuprinda si un text explicativ.

Ancorele trebuie de asemenea sa aiba denumiri cat mai sugestive (in atributele name sau id in loc de ancora1, ancora2 folositi 1-2 cuvinte care sa descrie continutul in care se regaseste ancora).

Un aspect foarte impotant este existenta linkurilor catre pagina voastra (backlinks). Site-urile care au linkuri catre site-ul vostru trebuie sa aiba insa un continut similar, sau macar pagina, articolul, paragraful, sa aiba un continut care sa se potriveasca oarecum cu subiectul site-ului vostru. Pentru a descoperi backlink-urile catre site-urile voastre: http://www.iwebtool.com/backlink_checker
Pentru proiect contactati colegii care au subiecte similare, sau pot referi site-ul vostru intr-un anume context (si nu de genul Si acesta e site-ul colegului meu etc. ci cu adevarat intr-un context relevant cu privire la site-ul referit) si incercati sa ii convingeti sa faca un link pe pagina lor catre pagina voastra, puteti de asemenea returna serviciul, insa nu uitati ca linkul trebuie sa se potriveasca si cu contextul. Cu cat site-urile care au linkuri catre paginile voastre sunt mai importante, si au un ranking mai mare, cu atat backlink-urile au o pondere mai mare.

Depistarea linkurilor dintr-o pagina web: http://www.seochat.com/seo-tools/site-link-analyzer/

Punerea site-ului pe net

In ultima etapa a proiectului, veti avea de facut partea de javascript care nu va influenteaza prea mult aspectele de SEO (textul din script nu este luat in considerare de catre crawlere). Prin urmare, dupa ce ati terminat HTML=ul si CSS-ul, deja site-ul poate fi adaugat pe net pentru a fi indexat. Indexarea poate dura mult timp, pot trece cateva zile pana sa va apara site-ul in rezultatele unui query. Deci punand de pe acum site-ul pe net si adaugandu-l motoarelor de cautare, va asigurati ca ramane destul timp sa fie luat in considerare si sa apara in primele 100 rezultate pe google atunci cand veti prezenta proiectul (altfel daca nu are rankul pana in 100, pierdeti punctele pentru SEO). Inregistrarea la motoarele de cautare se va face la laborator, in caz ca nu puteti ajunge la acel laboartor, ca sa luati totusi punctele veti putea trimite un printscreen prin care aratati ca ati adugat site-ul. Site-ul se va adauga la Google si Yahoo/Bing, si pentru fiecare primiti 10 puncte (doar adaugarea efectiva, nu ma refer aici si la aparitia in rezultatele unui query). Atentie, din cate am observat pentru inregistrarea la google, respectiv yahoo va trebuie conturi de google si yahoo (nu sunt foarte sigura ca mai e asa, nu am mai verificat de anul trecut), dar, oricum, daca sunt necesare, o sa va rog sa le aveti deja create inainte de laboratorul in care adaugati site-ul la motoarele de cautare ca sa nu se mai piarda timp si cu crearea conturilor.

Site-uri de webhosting gratuit (daca mai aflati voi altele, va rog sa le spuneti, sa le adaug si pe ele in lista):



In concluzie, pentru aceasta etapa eveti de trimis pe mail: fisierele html, fisierele css, documentatia, cu precizarile de mai jos:

  1. Pentru cei care au optat sa faca totul client side, vor trimite pe mail ariva cu proiectul (html-uri, css-uri, fara imagini si alte resurse). De asemenea se va indica si locatia pe net a site-ului.
    Pentru cei care au optat sa lucrati cu php, nu trimiteti fisierele php, ci trimiteti doar css-urile, iar in mail linkul catre homepage si catre paginile din site relevante pentru corectare (acele pagini pe care ati implementat ceva deosebit, daca e cazul).

  2. Recapituland ce s-a scris mai sus, in partea de documentatie(se va atasa la sfarsitul fisierului trimis in etapa 2, si va avea cam 2 pagini) aveti de scris urmatoarele:

    • ce taguri meta ati folosit, eventual insotite de explicatii unde este cazul.
    • justificarea alegerii numelui de domeniu
    • Alegerea cuvintelor cheie, cu justificare pentru alegerea facuta. Cum le-ati aplicat in site, in textul vostru. De asemenea veti preciza si metode de evidentiere a acestor cuvinte cheie (apar in headere, in em si strong, etc, eventual cu cate un exemplu). Cum v-ati decis asupra numelui de domeniu. Aceasta parte de documentatie este necesara pentru a releva faptul ca v-ati insusit cunostintele si ati inteles tehnicile de optimizare a site-ului dupa anumite cuvinte cheie. Explicatia pentru acest subpunct se va intinde intre jumatate de pagina si o pagina. (nu scrieti "compuneri" ca sa umpleti jumatatea de pagina, ca aveti ce scrie acolo, explicatiile sa fie scurte si la obiect)
    • Existenta a minim un backlink pe site (intr-adevar aici depindeti orecum de faptul ca si-a pus colegul site-ul pe net, dar macar va poate zice numele de domeniu ales; oricum luarea in considerare a backlinkurilor se face abia la prezentarea finala, cand toti vor avea deja site-ul pus pe net, insa ca sa nu incepeti sa cautati in ultima saptamana cand unii pleaca ori nu mai pot fi contactati, e mai bine sa vorbiti cu ei de acum, de aceea am cerut si acest lucru in documentatie).
    • justificarea alegerilor facute pentru css-ul referitor la pagina printata
    • precizarea cerintelor optionale implementate
    • precizarea efectelor de css implementate(cele implementate cu pseudoclase, eventual tranzitii, animatii, cu o scurta justificare pentru faptul ca le-ati pus in site (cu ce imbunatateste site-ul din perspectiva utilizatorului)

Va rog, nu neglijati documentatia, este importanta. Observati ca printre altele va rog aici in documentatie sa puneti diversele elemente implementate, ca sa stiu ca acestea exista pe site si sa le pot gasi usor. Daca voi nu le precizati e posibil sa nu le observ si sa nu le punctez, acesta e motivul pentru care este nevoie sa le scrieti. De asemenea cer justificari pentru fiecare lucru, fiindca prin asta as vrea sa va ganditi mereu inainte de adaugati ceva pe site daca intr-adevar ajuta cu ceva su dimpotriva incurca, devine mai greoi, mai obositor pentru utilizatori. De asemenea explicatiile care trebuiesc scrise va ajuta si pe voi sa intelegeti si sa va clarificati anumite concepte. Oricum in total nu e mult de scris, si documentatia in sine va ia, zic eu, cam juma de ora, maxim o ora.

Fisierul robots.txt

http://www.robotstxt.org/robotstxt.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Robots.txt
Puteti folosi si: http://www.seochat.com/seo-tools/robots-generator/ dar va trebui sa stiti sa il explicati

Crearea unui sitemap

http://www.sitemaps.org/protocol.html
http://www.google.com/support/webmasters/bin/answer.py?answer=183668
Puteti folosi generatorul de la: http://www.xml-sitemaps.com/

Publicitate (optional)

Surse si pagini unde puteti gasi mai multe detalii

  1. http://www.inc.com/magazine/20031001/keyword.html
  2. http://www.inc.com/guide/2010/06/picking-effective-seo-keywords.html (atentie google wonder wheel despre care se vorbeste acolo intr-una din sectiuni din pacate nu mai e valabil)
  3. http://www.simplyclicks.com/Free-SEO-Book.pdf
  4. http://www.seomoz.org/blog/perfecting-keyword-targeting-on-page-optimization
  5. http://www.dummies.com/how-to/content/search-engine-optimization-for-dummies-cheat-sheet.html
  6. http://infothread.org/eBooks%20for%20Dummies/S/Search%20Engine%20Optimization%20for%20Dummies.pdf (o carte foarte buna si va recomand tuturor sa o cititi)
  7. http://www.webconfs.com/seo-tutorial/
  8. http://infolab.stanford.edu/~backrub/google.html
  9. http://en.wikipedia.org/wiki/Keyword_density
  10. http://www.hobo-web.co.uk/keyword-density-seo-myth/