Regulament pentru laboratorul de Sisteme Expert si explicatii despre site
Atentie! Rog toti studentii sa citeasca acest regulament si sa imi comunice eventuale nelamuriri/intrebari (daca nu sunt de acord cu ceva din regulament si ar dori sa modifice) pana la data 03.03.2019, ora 23:59 (sfarsitul saptamanii 2 din semestru). Comunicarea se va face neaparat in scris, fie scriind direct prin mail/facebook fie prin seful de grupa care va transmite parerile colegilor. Site-ul va fi actualizat la inceputul celei de-a doua saptamani - dupa consultarea cu profesorul titular de curs.
Desfasurarea orelor
- Va exista un interval de predare in care se vor reaminti elementele discutate la curs.
- Predarea va fi adesea acompaniata de explicarea unor exemple si rezolvarea (colectiva) a unor exercitii de laborator. Aceste exercitii sunt de obicei foarte simple si au punctaj simbolic
- Dupa predare se va da un quiz pentru a observa daca studentul a inteles bine materia predata
- Va exista un interval de timp pentru munca individuala. Munca indivduala se poate desfasura si inainte de predare (daca se refera la elemente discutate in laboratorul anterior) dar si dupa predare (daca reprezinta exercitii din ceea ce tocmai s-a predat).
Interactiunea cu studentii
- Pentru intrebari din teorie si teme va rog sa imi scrieti mail, sau imi puteti trimite mesaj pe facebook, ma puteti suna sau puteti propune voi un alt mediu de comunicare. Sincer, eu prefer pe facebook fiindca pot discuta mai usor (in timp real) cu studentul.
- Uneori s-ar putea sa va raspund cu o intarziere de pana la 48 de ore daca vin multe mesaje in acelasi timp sau am o zi foarte ocupata. Daca nu primiti raspuns in 48 de ore, inseamna ca nu am primit mesajul sau din anumite motive nu l-am vazut, deci va rog sa retrimiteti mesajul (eventual prin alta cale de comunicare)
- Daca la o tema observati ca stati mai mult decat timpul alocat inseamna ca nu ati inteles ceva in timpul orei si e momentul sa trimiteti o intrebare. In nicicun caz nu stati o ora la un exercitiu cu timp indicat de 10 minute! Trimiteti mesaj daca vedeti ca nu va descurcati. E clar ca exercitiul respectiv are o rezolvare foarte usoara dar poate nu ati inteles ceva foarte bine si atunci va voi reexplica.
Mod general de punctare
- Nota de laborator reprezinta 1/2 din nota finala.
- Nota de laborator se calculeaza astfel (din 10p):
- 1p din oficiu
- 5p exercitii in laborator + teme (invatarea prologului, laboratoarele 1-7)
- 2p test
- 2p lucrat la sistemul expert
- diverse bonusuri (pentru activitate/raspunsuri la laborator, teme foarte ingrijite, aducerea in discutie a unor teme interesante legate de domeniul predat, exercitiile de exersare pentru realizarea interfetei grafice cetc.)
- Nota de examen va reprezenta 1/2 din nota finala si se va obtine construind un sistem expert conform unor cerinte individuale date, in urma prezentarii lui la examen. Proiectul reprezentand sistemul expert trebuie insotit de documentatie.
Detalii punctaj - exercitii in laborator si teme
- Exercitiile de pe site sunt de urmatoarele feluri:
- Exercitiile de laborator sunt cele pe care le facem in timpul orei. Exercitiile de laborator sunt cele folosite pentru predare. Ele se puncteaza doar daca a fost prezent studentul la laboratorul in care acestea au fost facute si le-a uploadat in cadrul saptamanii in care s-a desfasurat laboratorul. Nu este obligatoriu ca toate exercitiile de laborator sa fie parcurse in timpul predarii. Uneori pot fi sarite fie pentru ca au inteles deja studentii acel concept, fie din lipsa de timp (ajungand astfel sa fie lasate ca tema).
- Exercitiile de munca individuala sunt cele pe care le rezolva studentul singur dupa ce am finalizat predarea. Aceste exercitii au punctaj dublu daca sunt facute complet in clasa (e vorba de un bonus de timp). Ele pot fi terminate si acasa (sub forma de tema, dar avand punctaj normal). In mod voit in lista de exercitii de munca individuala sunt mai multe exercitii decat poate un student sa rezolve in timpul alocat. Astfel exercitiile sunt intr-un fel la alegere si, in plus, cineva care lucreaza mai repede are sansa sa acumuleze un punctaj mai mare, avand in continuare ce lucra. Daca un sudent lucreaza suficient in clasa, nu mai este nevoit sa isi completeze punctajul cu exercitii-tema.
- Exercitiile de baza (recomandate ca tema) sunt exercitii mai importante care cuprind esenta lectiei si prin intermediul carora consider ca studentul va intelege obiectivele lectiei predate. Nu sunt obligatorii, insa sunt totusi foarte utile pentru intelegerea laboratoarelor urmatoare.
- Exercitiile de fixare a cunostintelor si aprofundare sunt exercitii alternative din care studentul poate sa aleaga daca nu doreste sa faca neaparat exercitiile recomandate ca tema, sau daca vrea pur si simplu sa adune niste puncte in plus. De asemenea, pentru cineva care a fost absent la un laboratoar reprezinta o metoda usoara de a-si completa punctajul. Tot in acest set exista si exercitii foarte simple si cu punctaj simbolic, care sunt aproape un fel de "definitie interactiva" prin care studentul poate intelege mai bine ce s-a predat, daca a lipsit de la ora sau daca a ramas cu ceva neclar dupa laborator
- Exercitii bonus date in cazuri speciale si avand, de obicei, un punctaj destul de mare fata de alte exercitii
- Atentie! Se puncteaza doar exercitiile uploadate pe site (nu se iau in considerare teme trimise pe mail, facebook etc), prezentate, si care respecta exemplul de tema. Specificatiile predicatelor, interogarile si comentariile intra in punctajul exercitiului si pot reprezenta intre 20% si 50% din punctajul exercitiului (depinde de exercitiu). Cand e nevoie sa uploadati mai multe fisiere va rog sa le uploadati separat (deci nu in arhiva - decat daca se cere explicit in exercitiu acest lucru). Ca sa uploadati usor mai multe fisiere, le puteti selecta cu ctrl+click in fereastra de upload. Numele fisierelor nu este important (nu trebuie sa fie de exemplu identificatorul exercitiului) decat daca se cere un nume in mod explicit in enunt.
- Prezentarea e obligatorie si se face in timp ce se realizeaza munca individuala sau in ore speciale dedicate prezentarilor. O tema neprezentata nu se puncteaza. Daca studentul se incurca la prezentare si da semne ca nu prea stie ce contine rezolvarea, exercitiul nu va fi considerat prezentat si nu va fi punctat.
- Daca un student nu prezinta o tema la vreme (pana sa expire deadline-ul temei) va mai putea prezenta teme doar intr-un interval special dedicat prezentarilor. Timpul de laborator e scurt si deja prezinta cei care au facut temele la vreme, deci nu mai ramane timp de prezentat teme din urma. E in responsabilitatea studentului sa se organizeze si sa prezinte temele la vreme.
Detalii - Test
- Se va da un test recapitulativ de prolog in saptamana a 8-a.
- Durata va fi de 2 ore si jumatate (va fi fara pauza, in stil examen).
- Punctajul recomandat pentru test este de 2 puncte din nota. Totusi testul va avea mai multe probleme de prolog al caror punctaj insumat va depasi cele 2 puncte astfel incat sa fie cumva "la alegere", cu toate ca un student care a participat la toate orele, a invatat si a facut toate temele, capatand astfel viteza de lucru, ar putea rezolva complet testul. Este decizia studentului daca se opreste la 2 puncte sau rezolva tot.
- Notele pe test se vor da dupa 3 saptamani. (deci la sfarsitul saptamanii a 11-a)
Detalii - Proiect (Sistemul expert)
- Reprezinta 2p din nota 10 de laborator dar e si pe post de examen, reprezentand 2/3 din nota finala la aceasta materie
- La laborator se vor puncta cerintele facute in clasa sau pana la o anumita data limita. Totusi, nota data la examen (2/3 din nota finala) cuprinde nu doar functionarea corecta a sistemului expert ci si o buna prezentare a acestuia. Prezentarea include explicarea functionalitatilor, a codului, dar si raspunsul la anumite intrebari (inclusiv teoretice).
- Proiectul poate fi facut individual sau in echipe de 2 studenti (cu acordul doamnei profesoare de curs, se pot accepta si 3 studenti).
- Temele de proiect se pot alege pana la deadline-ul indicat in tabel. Cine nu isi formeaza echipa si nu alege tema pana atunci, va primi automat o tema (alocata in mod aleator) pe care nu o va mai putea schimba (de asemenea, va fi si singur in echipa).
- Pentru proiect va exista un set de cerinte generale (comune) si cerintele individuale (pentru fiecare echipa)
- Evident daca proiectul e facut doar de o persoana va primi cerinte mai usoare decat o echipa de 2 persoane (care ar trebui sa aiba dublu de lucru). De asemenea o echipa de 2 persoane va primi cerinte mai usoare decat echipa de 3 persoane.
- Alegeti echipele cu grija. Daca nu gasiti niciun coleg despre care sa stiti sigur ca va participa la proiect mai bine lucrati singuri, altfel riscati sa aveti de lucrat dublu. Nota se da pe proiect si la examen deja e cam tarziu sa spuneti ca ati lucrat doar voi nu si coechipierul.
- Echipele in mod normal nu se mai schimba dupa data limita de alegere a temei. Totusi in cazuri exceptionale, de exemplu coechipierul s-a imbolnavit si nu mai poate participa la lucru tot restul semestrului, se pot schimba cerintele astfel incat proiectul sa fie de o persoana. Iar coechipierul care nu a mai putut colabora va primi o tema asemanatoare de proiect si alte cerinte (pentru restanta).
Bonusuri
Acestea vin cu un adaos mic de punctaj, si rolul lor e de incurajare si motivare. Totusi studentul nu ar trebui sa le considere ca mod principal de obtinere a notei. Comunicarea punctajului obtinut pe bonusuri se va face la finalul semestrului cand acestea se vor adauga la nota efectiva obtinuta de student.
Bonusurile se pot obtine astfel:
- Bonus de timp. Daca studentul uploadeaza tema corecta si completa in prima saptamana de dupa laboratorul de care tine tema, atunci primeste un bonus de 20% din punctajul exercitiului.
- Raspunzand la intrebari in tipul lectiei.. Studentul va fi notat cu un plusulet pe foaia de prezenta.
- Ajutand un coleg. Uneori cand timpul este scurt in laborator si nu pot trece in timp util pe la fiecare student sa vad ce probleme are din munca individuala, se pot oferi (atentie, numai cu acordul meu) studentii care au terminat un exercitiu dat sa ajute alti colegi la acel exercitiu, explicandu-le cum sa rezolve (fara sa dicteze efectiv rezolvarea!). Cei care ajuta astfel in ora vor primi un plusulet insa numai daca au explicat, cum am spus, fara sa dea rezolvarea si colegul ajutat stie sa explice ce a facut in exercitiu.
- Iesind la tabla pentru rezolvarea unui exercitiu.
- Bonusuri pe exercitii De exemplu, pot fi date unui student care a terminat primul un anume exercitiu. Se pot da pentru o rezolvare deosebita, sau foarte bine explicata. Astfel de bonusuri vor fi anuntate in clasa.
- Punand intrebari. Da, se poate si asta, dar numai in cazul in care sunt intrebari referitoare la materie dar care propun subiecte mai avansate sau oricum neprezentate in laborator. Practic punctez faptul ca studentii sunt interesati si vor sa invete mai mult. Si apreciez foarte mult astfel de intrebari
- Sugestii referitoare la laborator. in legatura cu continutul materiei. De exemplu cunoasteti un algoritm mai nou sau o tehnica mai avansata sau ultimul trend din productie care se refera la subiectul discutat in laborator, si povestiti un pic despre acel subiect in cadrul laboratorului. O astfel de contributie merita puncte.
- Semnalarea greselilor - daca observati prin teoria laboratorului, prin exercitii, sau chiar si pe tabla cand va scriu ceva (sunt si eu om, si pot gresi) diverse erori si le semnalati. Semnalarea greselii inseamna ca studentul respectiv a gandit si observat acea problema, deci are un merit stiintific. Apoi asta ma ajuta si pe mine sa nu am greseli de neatentie si sa nu ajung sa va transmit cumva o informatie eronata (oricum in cazul descoperirii unei greseli va voi anunta de acest lucru si de corectia facuta). In plus consider ca e un lucru bun sa va invatati sa spuneti cand vedeti ca este ceva in neregula (totusi evitand sa deveniti chiar vanatori de greseli).
- Raspunsuri pe forum sau grup de facebook. Bonusurile sunt date in cazul in care alti studenti dau raspunsuri corecte la intrebarile colegilor.
Planul laboratorului
Aceasta sectiune cuprinde ce se va face in fiecare saptamana si care sunt deadline-urile. Un deadline de 3 saptamani inseamna ca se presupune ca studentului ii ia 3 saptamani sa rezolve tema si sa puna intrebarile necesare la laborator si nu ca incepe tema in ultima zi din cele 3 saptamani. Deadline-urile sunt afisate si pe pagina fiecarui laborator. Pentru laboratorul 4 s-a dat un deadline mai mare care sa cuprinda si vacanta (pentru cei care poate au ramas in urma si le e mai usor sa lucreze atunci
Sfat. Este bine la inceput sa incercati sa lucrati si sa acumulati un pic mai mult decat punctajul indicat pentru fiecare laborator avand astfel o rezerva de puncte pentru cazul in care intr-o saptamana va simtiti rau si nu reusiti sa lucrati munca individuala, sau lipsiti de la ora, sau nu reusiti sa faceti perfect testul.
Sapt. | Interval | Va cuprinde | Deadline teme | Punctaj minim recomandat |
---|---|---|---|---|
1 | 18.02.2019-24.02.2019 | Introducere in Prolog. Notiuni de baza, recursivitate. Operatorul cut. Expresii conditionale (cele 4 moduri). | 10.03.2019 | 0.75 |
2-3 | 25.02.2019-10.03.2019 | Liste. Siruri de caractere. Operatorul =.. | 1 | |
4 | 11.03.2019-17.03.2019 | Matrici. Predicate care genereaza liste. | 1 | |
5 | 18.03.2019-24.03.2019 | Directive. Predicate dinamice. Termen limita pentru alegerea echipei si temei de proiect | 0.5 | |
6 | 25.03.2019-31.03.2019 | Lucrul cu fisiere. Afisarea pana la finalul aceste saptamani a temelor implicite de proiect pentru cei care nu si-au ales deja echipa. Proiect: explicarea cerintelor etapei 1 | 0.75 | |
7 | 01.04.2019-07.04.2019 | Biblioteci. Proiect: explicarea arborilor de dependentePrezentarea, in aceasta saptamana, la laborator, a etapei 1 a proiectului | 0.5 | |
8 | 08.04.2019-14.04.2019 | Recapitulare. Prezentarea etapei 2 a proiectului | 21.04.2019 (deadline prezentare model test) | 0.5 |
9 | 15.04.2019-21.04.2019 | Test Prolog (de 2 ore) Eventual prezentarea la laborator a etapei 2 a proiectuluicu corecturile indicate | - | 2 |
10 | 22.04.2019-28.04.2019 | Reguli DCG. Prezentarea sistemului expert (meniu, parsare, incarcarea fisierelor, deductia) | Prezentarea la laborator a etapei 3 a proiectului (reguli) (cuprinde vacanta de Pasti 26.04.2019 – 05.05.2019 - trebuie recuperate laboratoarele de vineri 26 aprilie) | 0.25 |
11 | 06.05.2019-12.05.2019 | Continuare a prezentarii sistemului expert (deductia - continuare, afisarea cunostintelor, demonstratia). Lucrul la cerintele proiectului (cerinte generale, parsare, demonstratie) | - | 0.5 |
12 | 13.05.2019-19.05.2019 | Lucrul la cerintele proiectului (cerinte generale, meniu secundar, afisare descrieri si alte informatii) | - | 0.5 |
13 | 20.05.2019-26.05.2019 | Lucrul la cerintele proiectului (indicatii rest cerinte, raspuns la intrebari, interfata grafica, exercitii de GUI). Lucrul la documentatie. | - | 0.5 |
14 | 27.05.2019-02.06.2019 | Lucrul la cerintele proiectului (adaugarea interfetei grafice) | - | 0.25 |
Observati ca pentru teme exista un deadline setat pentru fiecare laborator. Din momentul in care deadline-ul a expirat, timp de 2 saptamani, procentajul de punctaj alocat exercitiilor va scadea treptat (liniar) de la 100% pana va ajunge la 50% (dupa trecerea celor 2 saptamani). Nu vor fi penalizari mai mari de jumatate din punctaj (exemplu, un student merita 0.8 de puncte dintr-un exercitiu. Daca penalizarea a ajuns la 25% in momentul uploadului, va primi doar 0.6 puncte din 0.8). In cadzul penalizarilor, nu conteaza ziua in care prezentati tema ci doar ziua si ora upload-ului pe site.
Amanarea unui deadline se face doar in conditii speciale (de exemplu nu se face scoala din cauza unor conditii externe si atunci ora nu a fost predata la vreme).
Deoarece laboratoarele 5 si 6 sunt mai simple (au mai putina teorie si exercitii), se va incepe deja si lucrul la proiect, astfel incat sa nu fie aglomerat studentul cu cerintele proiectului in ultimele saptamani
Deoarece uneori laboratorul 1 este inaintea cursului, strict la acest laborator e posibil sa nu pot merge exact conform planului de lectie, fiindca studentii din grupele care nu au avut cursul inca sunt mai putin familiarizati cu conceptele si foarte probabil vor avea o viteza mai mica de lucru.
Grup facebook
- Il vom folosi pentru anunturi rapide, dar, in special, pentru intrebari.
- Anunturile de pe grup vor fi puse si pe site pentru cei care nu au facebook
- Prin prezentul regulament studentul este instiintat ca va fi o activitate ridicata pe grup si va primi multe notificari. Studentul poate alege sa dezactiveze notificarile insa e in interesul sau sa verifice periodic grupul (sau site-ul) pentru noutati.
- Anunturile de pe grup/site au caracter oficial si nu sunt neaparat repetate si in timpul orei
Feedback
In principiu as prefera sa discutam la laborator daca aveti nemultumiri sau sugestii. Daca insa cineva nu se simte confortabil sa discute la ora sau prin mail/facebook problemele, poate folosi formularul de feedback de pe prima pagina. Daca se doreste ca feedbackul sa fie anonim studentul il poate scrie cand nu este logat. Insa preferabil e sa stiu fiecare ce probleme are ca sa le putem discuta in detaliu si rezolva.
Copiat
- Temele copiate duc la anularea acestora si pentru cel care a copiat si pentru cel care a dat sa copieze. Nu conteaza daca exercitiul a fost prezentat sau nu. Daca sursele sunt prea asemanatoare sau identice, punctajul e 0. De asemenea, profesorul titular de curs va primi numele studentilor vinovati. Exista si posibilitatea ca studentilor care au copiat sa li se faca un referat (trimis catre decanat) pentru abatere minora.
- Copiatul in cadrul unui test duce la anularea testului, atat pentru studentii care au copiat cat si pentru cei care au lasat colegii sa copieze de la ei. Nu se pot recupera punctele pe teste anulate (nu se va reda testul).
-
Cei care au copiat sau au dat spre copiere exercitii/teme/teste/proiecte vor avea un punct scazut din nota finala (nota obtinuta din laborator+prezentarea in sesiune a proiectului).
Altele
Prezenta in sine nu conteaza la nota. Totusi este util sa veniti la laborator si pentru ca veti intelege mai bine materia, si pentru ca la laborator puteti lua puncte pe exercitiile de laborator si pe activitate. Tineti cont de faptul ca aceasta materie are proprietatea ca fiecare laborator se bazeaza pe cele din urma. De exemplu, pentru a putea intelege teoria si rezolva exercitiile din laboratorul N, studentul trebuie sa fi inteles foarte bine materia din laboratoarele 1 pana la (N-1).
Materia e impartita in 14 laboratoare si pentru fiecare am un plan de lectie strict. Nu imi permit sa pierd un laborator fiindca nu pot recupera ora respeciva (sau mai bine zis, cele 3 ore) "predand mai repede" de exemplu. Astfel, pentru un laborator care pica intr-o zi libera se va stabili o zi si un interval orar de recuperare, pe cat posibil chiar in saptamana respeciva ca sa se alinieze si cu deadline-ul temelor.
Puteti veni la laboratorul altei grupe daca intr-o sapatamana nu aveti cum sa ajungeti la grupa voastra, insa prioritate (la prezentari si explicatii) vor avea cei din grupa respectiva.