Sisteme Expert

Nu esti logat.

Exemplu de creare a sistemului expert

Consideram ca vrem sa creem un sistem expert care identifica cea mai potrivita tema de sistem expert in functie de personalitatea studentului si eventual in functie de alte cateva date circumstantiale.

  1. Etapa de documentare. Stabilirea solutiilor posibile.

    In cazul acestui sistem expert, cand caut solutiile incerc sa gasesc solutii care au suficiente caracteristici comune(de exemplu, sunt din acelasi domeniu, sunt la fel de complexe, necesita acelasi grad de documentare (riguroasa sau dimpotriva e vorba de o tema ce poatefi realizata intuitiv etc) dar sunt si suficient de diferite (pot gasi macar 2-3 atribute prin care o solutie sa se diferentieze de ale solutii).

    Astfel, pentru acest sistem expert am stabilit solutiile din lista de mai jos, cu niste idei de atribute in paranteza (care imi vor fi utile in etapa a doua). Atributele din dreptul fiecarei solutii nu sunt neaparat atributele finale(sunt doar schematice) si nici nu reprezinta totalitatea atributelor pe care le voi stabili pentru reguli. Aceste atribute au fost puse doar ca sa gasesc usor acele solutii care au si atribute comune, dar si suficiente caracteristici diferite.

    1. Sistem expert care identifica specia de pisici. (tematica:biologie, timp_documentare:mediu, grad_dificultate:scazut, nivel_rigurozitate:mediu, etc.)
    2. Sistem expert care identifica specia de caini. (daca tematica:biologie -> ce tip de animale ii plac? pisici/caini/altceva, timp_documentare:mediu, grad_dificultate:scazut, nivel_rigurozitate:mediu, etc.)
    3. Sistem expert care identifica specia de plante. (daca tematica:biologie -> pot face diferentiere animale/plante, timp_documentare:mare (tema generala), grad_dificultate:mare, etc.)
    4. Sistem expert care identifica cel mai potrivit tip de candelabre pentru anumite specificatii date.(daca tematica:comert -> pot face diferentiere cu subteme, de exemplu decor/tehnica/jucarii, celelalte atribute raman)
    5. Sistem expert care identifica cel mai potrivit tip de telefon mobil pentru niste specificatii date. (idem sus)
    6. Sistem expert care identifica cel mai potrivit tip de planta in ghiveci pe care o pot da cadou. (idem sus)
    7. Sistem expert care identifica cea mai potrivita carte pe care o putem da cadou cuiva in functie de personalitatea sa. (idem sus)
    8. Sistem expert care identifica cel mai potrivit tip de bicicleta. (idem sus; eventual un atribut tema_secundara aici cu valoarea sport?sau tot subtema?)
    9. Sistem expert care identifica cel mai potrivit tip de sport extrem in functie de personalitatea utilizatorului. (tematica:sport,timp_documentare:mediu, grad_dificultate:scazut,)
    10. Sistem expert care identifica cel mai potrivit loc turistic din Bucuresti pentru a-ti petrece seara. (necesita explorare => atribut nou (boolean) explorator(da/nu))
    11. Sistem expert care identifica cel mai potrivit loc de camping, pentru un utilizator (ca si mai sus, documentarea se face prin explorare, nu citit)
    12. Sistem expert care identifica cel mai potrivit parc de vizitat, pentru un utilizator in functie de cerintele sale (ca si mai sus)
    13. Sistem expert care identifica epoca istorica in functie de descrierea costumului. (eventual atribut: dimensiune_echipa 1/2/3 deoare e un proiect dificil ce necesita documentare riguroasa si poate fi realizat doar de o echipa mare de studenti(3))
    14. Sistem expert care identifica tipul de muzica in functie de carcateristicile melodiei. (se deosebeste de cele de mai sus tot prin tematica)
    15. Sistem expert care identifica cel mai potrivit interpret de muzica rock pentru un anume eveniment.
    16. Sistem expert care identifica intepretul dintr-o lista de interpreti/formatii in functie de caracteristicile melodiei (Cine e cel mai probabil sa cante aceasta melodie?)
    17. Sistem expert care identifica ce mai potrivita pacaleala de 1 aprilie in functie de personalitatea pacalitului. (tematica:amuzante)
    18. Sistem expert care identifica cel mai potrivit mod de a-ti enerva vecinii in functie de personalitatea acestora. (tematica:amuzante, subtema: psihologie).
    19. Sistem expert care identifica tipul de prajitura in functie de descrierea acesteia.
    20. Sistem expert care identifica cel mai potrivit tip de mancare vegetariana de servit la masa in functie de situatie.

    Concluzii pentru urmatoarea etapa: anumite atribute posibile enuntate mai sus ar trebui deduse, cum ar fi tematica (multi studenti nu sunt decisi daca vor o anume tematica sau nu). Sau eventual in functie de raspuns sa le dau o serie de tematici de ales sau alta, ca sa nu le dau prea multe variante de raspuns pentru o intrebare (Ar fi obositor).

    Exemplu de descriere pentru o solutie + imagine

    Descrieriile trebuie sa fie scurte si la obiect, pentru a nu pierde prea mult timp cu ele, de exemplu:

    Sistem expert care identifica specia de pisici.- un sistem expert cu tema din biologie potrivit pentru o echipa de 1-2 persoane. Nu necesita cunostinte avansate si nu presupune o documentare prea dificila. Bun pentru cei carora le plac pisicile.

  2. (10.04 - 16.04) Etapa de gasire a atributelor. Crearea arborelui de dependente.

    In cadrul acestei etape trebuie realizate urmatoarele:

    1. denumirea atributului scop
    2. stabilirea atributelor (numele lor si valorile lor). Se vor enumera intr-o lista toate atributele. In dreptul fiecarui atribut se va scrie daca e dedus sau obtinut de la utilizator. De asemenea se vor enumera valorile posibile (valorile nu_stiu si nu_conteaza cerute in enuntul sistemului expert nu se enumera aici). E posibil ca la scrierea regulilor sa va dati seama ca aveti nevoie de atribute noi sau vreti sa le inlocuiti pe cele gasite deja - acest lucru este ok, insa daca analiza voastra a fost bine facuta, multimea atributelor se va schimba poate in proportie de maxim 5-10%
    3. Pentru atributele deduse se vor mentiona atributele de care acestea depind. Acest lucru se poate face si cu ajutorul unor arbori.
    4. Se vor realiza pentru 5-7 solutii arborii de dependente:
      • un arbore pentru o solutie care depinde doar de atribute cu valori date de utilizator (deci nu deduse), rezultand astfel un arbore de inaltime=2: exemplu
      • un arbore pentru o solutie care depinde si de atribute care sunt deduse din alta regula (insa in aceasta regula atributele sa fie toate cu valori obtinute de la utilizator), deci vom avea un arbore de inaltime=3: exemplu
      • un arbore pentru o solutie care depinde si de atribute care sunt deduse din alta regula (iar acestea depind la randul lor de atribute deduse). Deci arbore cu inaltime≥3: exemplu

    Pentru a realiza acest lucru, trebuie sa ne gandim la descrierea solutiilor identificate.

    Atribut scop: tema_sistem_expert

    Atribute deduse:

    • tema_principala: biologie, comert, psihologie, sport, muzica, distractie
      Depinde de: interesat_de_natura, empatic, sociabil, grad_dificultate_documentare, mod_documentare
    • grad_dificultate_documentare: redus, mediu, mare
      Depinde de: timp_documentare, mod_documentare, nr_membri_echipa
    • tema_secundara: literatura, biologie, sport
      Depinde de: sportiv, sta_in_casa, acces_biblioteca, acces_lab_biologie
    • empatic: da, nu
      Depinde de: resimte_emotii, interesat_de_altii, usor_impresionabil
    • profil: real, uman
      Depinde de: tip_profil_liceu, bun_la_matematica, gandire_analitica, citit_beletristica, scris_eseuri, autor_preferat
    • mod_documentare: citit, explorat, experimentare
      Depinde de: tip_personalitate, timp_documentare, acces_biblioteca, fire_curioasa, fire_indrazneata, rabdare
    • etc.

    Atribute a caror valoare e obtinuta din raspunsurile utilizatorilor

    • nr_membri_echipa: 1, 2, 3
    • timp_documentare:redus, mediu, mare
    • interesat_de_natura: da, nu (boolean)
    • resimte_emotii: da, nu (boolean)
    • interesat_de_altii: da, nu (boolean)
    • usor_impresionabil: da, nu (boolean)
    • tip_profil_liceu: real, uman, artistic
    • pasiune_principala: bucatarie, lectura, plimbare
    • memorie_predominanta: vizuala, auditiva, kinestezica
    • acces_biblioteca: da, nu
    • fire_curioasa: da, nu
    • fire_indrazneata: da, nu
    • rabdare: da, nu
    • tip_personalitate:intorvertit, extrovertit, ambivert
    • etc.

    Exemple de arbori:

    Arbore cu o solutie bazata doar pe atribute cu valori obtinute de la utilizator

    arbore sistem expert

    Unul dintre atributele pe care se bazeaza solutia e la randul lui dedus din valorile altor atribute

    arbore sistem expert

    Un arbore mai complex cu mai multe atribute deduse. Faptul ca memorie_predominanta apare de 2 ori nu e gresit. Utilizatorul va primi doar o data intrebarea si odata memorat raspunsul va fi folosit si in cadrul altor reguli de evaluat. Atentie sa nu aveti in acelasi arbore valori diferite pentru acelasi atribut (un astfel de arbore e invalid); de exemplu undeva pe o ramura avem memorie auditiva, dar pe alta memoria principala e cea viziuala - solutia respectiva nu ar putea fi obtinuta pe aceasta cale. De asemenea observati ca pentru atributul mod_documentare cu valoarea experimentare avem alt subarbore decat in imaginea de mai sus. Acest lucru este corect, pur si simplu sunt doua reguli avand ca rezultat mod_documentare=experimentare

    arbore sistem expert